Polski Fundusz Rozwoju pozywa o zwrot subwencji z Tarcz Finansowych
W ostatnich tygodniach do sądów zaczęły trafiać pozwy Polskiego Funduszu Rozwoju przeciwko przedsiębiorcom, którzy korzystali z rządowych programów Tarcza Finansowa 1.0 i Tarcza Finansowa 2.0. Na co powinni przygotować się beneficjenci pomocy? Jakie działania podjąć?
Aby zrozumieć przyczyny wniesienia pozwów należy cofnąć się do wiosny 2024 r., kiedy Polski Fundusz Rozwoju (PFR) zażądał zwrotu subwencji od ok. sześciu tysięcy przedsiębiorców korzystających ze wsparcia w ramach Tarczy 1.0 i Tarczy 2.0 (odpowiednio Tarcza Finansowa PFR dla Małych i Średnich Firm i Tarcza Finansowa PFR dla Mikro, Małych i Średnich Firm). Pisma, które wysłał wówczas PFR, były wyjątkowo enigmatyczne – wskazywano tam jedynie, że podstawą decyzji jest „ryzyko wystąpienia nadużyć”, bez jakiegokolwiek dalszego uzasadnienia czy odwołania się do konkretnych faktów.
Próby podejmowane przez przedsiębiorców by wyjaśnić sytuację zazwyczaj nie przynosiły skutku, a PFR dopytywany, na czym rzekome nadużycia miałyby polegać, jedynie podtrzymywał prezentowane wcześniej stanowisko, nie podając żadnych nowych argumentów. Trudno więc dziwić się reakcji większości przedsiębiorców będących adresatami takiej korespondencji od PFR. Wielu z nich, wobec niezrozumienia przyczyn cofnięcia dotacji i braku wyjaśnień ze strony PFR, nie dokonywało zwrotów przyznanych wcześniej środków. Jednocześnie sami też nie dostrzegali jakichkolwiek podstaw do zwrotu dotacji, gdyż wnioski o dofinansowanie składali w dobrej wierze.
PFR składa pozwy do sądu
Przez kilka miesięcy sprawa nie miała dalszego ciągu – aż do września 2024 r., kiedy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta